tirsdag 26. mars 2013

latino king - bibi dumon tak og castel


Originaltittel: Latino King
Forfatter: Bibi Dumon Tak i samarbeid med Castel, oversatt av Bodil Engen
Utgitt av Cappelen Damm AS i 2013 

Sidetall: 198
Måform: Bokmål, med egen latino-ordliste ;) 



denne boken fikk jeg i forbindelse med bokbloggturneen som arrangeres av forlaget Cappelen Damm. Jeg har vært med på denne bloggturneen flere runder nå, og synes det er et fantastisk tilbud til oss som liker å både lese og å blogge! I går var det "Med bok og palett" som vurderte boken, og i morgen skal "lesesug" gjøre det. (jeg for min del har gjort det for veldig lenge siden, og laget forhåndsskrevet innlegg...) 

boken lå i postkassen min på en fredag, søndag morgen var boken ferdiglest. den var veldig lettlest, og ikke minst spennende! boken hører til slash-serien, som er romaner basert på de virkelige historiene til ekstraordinære unge mennesker. slash-konseptet er nederlandsk, og etter det jeg jeg har googlet meg til, så er dette en av de to første bøkene som gis ut i norge. 

castel, hovedpersonen,  er i største delen av boken 18+. han er fra nederland, og starter tidlig som langer. han tjener gode penger, og er stadig på let etter enda mer... han innser at jobben som dop-langer ikke er så bra. heldigvis bruker han ikke dop selv, slik at det er enklere å bryte rutinene. men en siste tur må han ta. denne gangen går turen til den dominikanske republikk, og selvsagt går det ikke like smooth som han hadde håpet. det er tidlig tegn på dette... 

castel blir fengslet, og ender i det aller verste fengselet, la victoria. her er hver dag, og hver natt, en eneste kamp. man må sloss for maten, man må sloss for soveplass, man må sloss for å ikke bli voldtatt av medfager og man må sloss både mot andre fager og fangevakter. i tillegg må man sloss mot seg selv... 

castel får en fin vennegjeng, men den ene etter den andre forsvinner, og til slutt ser han at den eneste muligheten for å overleve er å unnslippe. han starter planleggingen, og involverer mor og "lillemann". det går ikke alltid som planlagt! 

boken er en veldig god ungdomsbok, og passer kanskje perfekt for gutter! den er spennende, lærerik og har en driv. man vil gjerne vite hvordan det går i neste kapittel, og siden de er så korte leser man enda litt til... i tillegg har den en litt morsom ordbok med typiske slang-uttrykk fra latinoverden. det er ikke verdens fineste ord, men veldig greit å få de oversatt! 

kommer så absolutt til å anbefale denne til elevene neste gang jeg har med noen på biblioteket ja! selv om boken hadde et veldig lett språk, så er den så absolutt verdt å lese for oss vosne også! 

Ingen kommentarer: